Nowości

Nowe Ducati Streetfighter V4: ekscytująca ewolucja

2024-11-28


Po raz pierwszy w historii Streetfighter V4 posiada silnik Desmosedici Stradale w tej samej konfiguracji jak w Panigale V4. Jest to nowy wzorzec osiągów w tym segmencie motocykli za sprawą stosunku mocy do masy wynoszącego 1,13 KM/kg.

W kolejnym odcinku Ducati World Première 2025 zaprezentowany został nowy Streetfighter V4, który zrodził się z rewolucyjnej, siódmej generacji Panigale V4, przesuwając w ten sposób wszystkie wyznaczniki pod względem osiągów. Nowy Streetfighter V4 to najszybszy i najbardziej wyrafinowany motocykl w historii Ducati, który pozbawiony jest owiewek. Waży zaledwie 189 kg, a silnik Desmosedici Stradale generuje moc 214 KM.

Pochodzenie od Panigale V4 jest teraz bardziej bezpośrednie niż kiedykolwiek, bowiem silnik ma tę samą konfigurację, a różnica dwóch koni mechanicznych wynika z budowy układu dolotowego. Identyczne jest także podwozie i rozwiązania elektroniczne. Po raz pierwszy Ducati zdecydowało się przenieść technologię i osiągi Panigale V4 do motocykla typu naked, tworząc motocykl, który łączy w sobie to, co najlepsze z obu światów: prowadzenie na torze jak w motocyklu supersport i radość z jazdy na drodze jak w prawdziwym nakedzie.

Imponujący stosunek mocy do masy wynoszący 1,13 KM/kg, uzyskano dzięki lżejszemu i mocniejszemu silnikowi (+6 KM), który zgodny jest z najnowszą normą Euro5+. Zaawansowane rozwiązania elektroniczne i podwoziowe, takie jak Ducati Vehicle Observer (DVO), zawieszenie Öhlins Smart EC3.0 i system Race eCBS sprawiają, że nowy Streetfighter V4 jest jeszcze bardziej skuteczny na torze i jednocześnie zapewnia świetną zabawę na drodze oraz najwyższy komfort podczas codziennego użytkowania.



Silnik Streetfightera V4 wywodzi się z jednostki napędzającej Panigale V4. Desmosedici Stradale pochodzi z motocykli Ducati startujących w MotoGP, z którymi dzieli wiele rozwiązań technicznych. Jest to silnik V4 z rozrządem desmodromicznym, przeciwbieżnym wałem korbowym i rozrządem Twin Pulse, który sprawia, że generowany dźwięk jest bardzo podobny wyścigowego Desmosedici GP. Alternator i pompa oleju są takie same jak w Panigale V4 R.

Jednostka Desmosedici Stradale z homologacją Euro5+ generuje moc 214 KM przy 13 500 obr./min oraz moment obrotowy wynoszący 120 Nm przy 11 250 obr./min. Maksymalna moc może zostać podwyższona do 226 KM w konfiguracji torowej, poprzez zastosowanie wyścigowego układu wydechowego Akrapovič od Ducati Performance. Streetfighter V4 jeszcze nigdy nie był tak mocny.

Konstrukcja nowego Streetfightera V4 zachowuje niepowtarzalne DNA Streetfightera i charakter Panigale. Motocykl wygląda na zawsze gotowy do startu w kierunku następnego zakrętu dzięki zrównoważonym proporcjom i liniom skierowanym do przodu. Całkowicie nowy, w pełni diodowy reflektor podkreśla agresywne oblicze nowego Streetfightera.

Oczywiście nie mogło zabraknąć dwupłatowych skrzydeł, które są charakterystycznym elementem Streetfightera V4 od jego pierwszej wersji. W porównaniu do poprzedniego modelu są one bardziej efektywne (+17 kg siły docisku przy prędkości 270 km/h) i zintegrowane zostały z linią motocykla w bardziej wyrafinowany sposób. Skrzydła pozwoliły na stworzenie motocykla zwinnego, ale jednocześnie stabilnego przy dużych prędkościach. Wydech umieszczony pod silnikiem zachowuje stylistykę charakterystyczną dla sportowych modeli Ducati.

Pozycja jazdy nowego Streetfightera V4 wywodzi się z Panigale V4, ale została zdefiniowana na nowo w celu poprawy kontroli nad motocyklem i zwiększenia komfortu, zwłaszcza dla wyższych motocyklistów. Przeprojektowane siedzisko oferuje większą swobodę ruchu wzdłużnego i sprawia, że osiągnięcie i utrzymanie aerodynamicznej postawy jest bardziej naturalne. Jednocześnie tylna część zbiornika, w połączeniu z bocznymi osłonami i kształtem siedziska, lepiej wspiera kierowcę podczas hamowania i wchodzenia w zakręty. Motocykliście łatwiej jest zakotwiczyć się kolanami, zmniejszając w ten sposób wysiłek ramion, a tym samym ogólne zmęczenie.

W porównaniu do poprzedniego Streetfightera V4 kierownica została przesunięta i znajduje się teraz bliżej kierowcy o 10 mm. Podnóżki są niższe i bardziej wysunięte do przodu oraz umieszczone o 10 mm bardziej do wewnątrz. Zwiększa to komfort kierowcy bez uszczerbku dla prześwitu. Dodatkowo dwa wloty powietrza umieszczone wewnątrz bocznych owiewek odprowadzają gorące powietrze z dala od nóg kierowcy, poprawiając komfort termiczny.



Streetfighter V4 jeszcze nigdy nie był tak zbliżony do Panigale V4. Nie było konieczne wydłużanie wahacza, a wystarczyło jedynie popracować nad przednim zawieszeniem, aby znaleźć optymalną pozycję między zwinnością, a stabilnością. Wywodzące się bezpośrednio z nowego Panigale podwozie Streetfightera V4 jest całkowicie nowe. Przednia rama jest lżejsza (3,47 kg w porównaniu do poprzednich 4,42 kg) i zmodyfikowana pod względem sztywności, aby zapewnić jeszcze większą pewność podczas pokonywania zakrętów.

Dwustronny wahacz Ducati Hollow Symmetrical Swingarm poprawia przyczepność podczas wychodzenia z zakrętów i przyspieszania, przy jednoczesnym zmniejszeniu sztywności bocznej (-43% w porównaniu z jednostronnym wahaczem Ducati). Kute felgi aluminiowe z pięcioma ramionami zastosowane w modelu Streetfighter V4 S, inspirowane tymi z DesmosediciGP, ważą odpowiednio jedynie 2,95 i 4,15 kg. Elektronicznie sterowane zawieszenie Öhlins NIX/TTX trzeciej generacji w modelu Streetfighter V4 S rozszerza spektrum regulacji, umożliwiając korzystanie z bardziej komfortowych kalibracji do użytku drogowego oraz bardziej trwałych i skutecznych ustawień podczas jazdy na torze. Ponadto, w porównaniu do Panigale V4, tylne zawieszenie zostało zmodyfikowane pod kątem progresywności, aby zapewnić większy komfort na drodze, który jest dodatkowo zwiększony dzięki strategii „Cruise Detection”. Funkcja ta zmiękcza zawieszenie po wykryciu stałego tempa, takiego jak podczas jazdy na autostradzie, znacznie zwiększając komfort jazdy.

Streetfighter V4, tak samo jak nowe Ducati Panigale V4, posiada przednie zaciski hamulcowe Brembo Hypure™, które są lżejsze (-60 gramów na parę w porównaniu do Stylema z poprzedniego modelu) i bardziej wydajne, skuteczniej rozpraszając ciepło generowane podczas hamowania. System Race eCBS z funkcją Cornering, opracowany przez Ducati we współpracy z firmą Bosch, jest w stanie aktywować i modulować tylny hamulec, ograniczając przenoszenie obciążenia i poprawiając stabilność motocykla w fazie hamowania zarówno na drodze, jak i na torze, nawet gdy kierowca używa tylko przedniego hamulca.



Ducati Vehicle Observer to algorytm opracowany przez Ducati Corse w MotoGP, który symuluje dane wejściowe z ponad 70 czujników, udoskonalając elektroniczne strategie sterowania, które mogą osiągnąć bezprecedensową skuteczność w motocyklu produkowanym seryjnie. Precyzja tej funkcjonalności pozwala interweniować w sposób niemal predykcyjny, aby szybko dostosować się do potrzeb kierowcy w poszukiwaniu maksymalnej wydajności.

Streetfighter V4 2025 jest w wyposażony w kompletny pakiet elektronicznych systemów: Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control i Ducati Quick Shift 2.0. System DQS 2.0 wykorzystuje strategię opartą wyłącznie na czujniku położenia kątowego, dzięki czemu nie jest konieczny montaż mikroprzełączników i tym samym oferuje kierowcy bardziej bezpośrednie odczucia przy zmniejszonym skoku dźwigni.

Nowy ekran o przekątnej 6,9 cala i proporcjach 8:3 zapewnia maksymalną czytelność i jest doskonale zintegrowany z linią nowego Streetfightera. Technologia Optical Bonding zapewnia optymalną czytelność na czarnym tle, nawet w świetle dziennym. Interfejs oferuje zróżnicowane widoki (Infomode) do użytku na drodze lub na torze, łącząc kompletność i czytelność informacji.

Deska rozdzielcza dynamicznie zmienia swój układ przesuwając kolumny i zmieniając rozmieszczenie przestrzeni, aby zapewnić maksymalną widoczność aktualnie używanych funkcji, takich jak chociażby nawigacja. Zmieniając tryby widoków lewa kolumna zyskuje miejsce, przesuwając obrotomierz w prawo i kompresując prawą kolumnę, aby wyświetlić różne dostępne funkcje, w tym TPMS, chwilowy moment obrotowy, dostarczaną moc, a także chwilowe kąty pochylenia.

Tryb dedykowany do jazdy po drogach publicznych ma bardzo czystą grafikę, z dużym naciskiem na okrągły obrotomierz i umieszczony w środku wskaźnik aktualnego przełożenia. Lewa strona ekranu jest zarezerwowana dla nawigacji, jeśli jest zainstalowana, odtwarzacza muzyki, zarządzania smartfonem i dodatkowymi podgrzewanymi manetkami. Po prawej stronie znajdują się wskazania prędkości, czasu, temperatury i tempomatu, jeśli jest włączony.

Tryb Track, domyślnie połączony z trybem jazdy Race, został zaprojektowany tak, aby wskazywać najbardziej istotne informacje podczas jazdy torowej. Licznik obrotów znajduje się w górnej części ekranu, na środku znajduje się wskazanie włączonego biegu, a po prawej stronie poziomy ustawione dla elektronicznych elementów sterujących (modyfikowalne za pomocą prawego przełącznika). W lewej kolumnie znajduje się stoper, który po zamontowaniu akcesorium DDL lub za pośrednictwem modułu GPS może pokazywać między innymi czas i numer okrążenia.

Nowy Streetfighter V4 dostępny będzie w wersjach V4, a także V4 S z zawieszeniem Öhlins, amortyzatorem skrętu, kutymi felgami i akumulatorem litowo-jonowym. Obydwa będą oferowane w konfiguracji jednomiejscowej, z zestawem dla pasażera dostępnym jako dodatkowe akcesorium.


#Ducati #DucatiWorldPremière2025 #StreetfighterV4 #NextLevelFormula